Oatly și-a propus să ne învețe cum să renunțăm la lapte, în special pe tați, pentru că a lor campanie se numește „Help Dads Quit Diary”. Este vorba de un ghid online bazat pe cifre, rețete, tips despre cum să renunțăm la lapte și să ne axăm pe produse plant based.
Oatly – produse vegane pe bază de ovăz
Oatly este un brand de produse vegetale, precum lapte vegetal, smântână vegetală, iaurt vegan, creme tartinabile vegane și multe alte produse vegane. Fondat în anii ’90, brandul Oatly a luat naștere pornind de la un studiu al unei universități din Suedia. Așa cum spun ei, sunt „o tehnologie patentată bazată pe enzime, care copiază procese din natură și transformă ovăzul bogat în fibre într-o băutură perfect potrivită oamenilor”.
„Nu suntem o companie perfectă, nici pe departe, însă intențiile noastre sunt bune. Am vrea să fim judecați pentru lucrurile bune pe care le facem, ci nu pentru cuvintele frumoase pe care le rostim.”
Compania Oatly și-a propus să fie un furnizor de produse cu un maxim nutrițional și cu un impact minim asupra mediului înconjurător.
Campania „Cum să renunțăm la lapte”
„Să renunțăm la lactate poate fi o salvare pentru planetă”. Și de ce o campanie dedicată taților? Pentru că deși tații sunt cei mai buni, exceptând faptul că mănâncă și beau iresponsabil, sunt cei mai puțin interesați de un stil de viață vegan. Toate datele sunt reale și au fost colectate pentru această campanie.
50% dintre bărbații cu vârsta cuprinsă între 44 – 75 ani nu iau în considerare impactul asupra mediului pe care îl au alimentele și băuturile achiziționate.
50% dintre cei cuprinși cu vârsta între 16 și 24 ani ar mânca mai multe produse vegetale pentru a impacta pozitiv mediul înconjurător, în timp ce doar 32% din bărbații cu vârste cuprinse în intervalul 44 – 75 ani ar face-o.
Și vorbind în continuare despre bărbații cu vârste cuprinse în intervalul 44 – 75 ani, 75% dintre ei spun că dieta bazată pe carne și lactate este un mod de viață normal, 78% dintre ei consumă zilnic lapte sau aproape zilnic, 63% dintre ei nu au mâncat niciodată o mâncare vegană și peste jumătate dintre ei nu ar omite carnea de la masa lor.
Iar ca o comparație a femeilor versus bărbați, se pare că aceștia din urmă sunt îngrijorați asupra mediului doar în proporție de 49%, în timp ce femeile în procent de 60%.
Tot bărbații cu vârste cuprinse între 44 și 75 ani spun că mai degrabă ar recicla și ar fi mai atenți în sfera călătoriilor decât să facă modificări în dieta lor.
Se pare că bărbații tineri sunt mai flexibili pentru că doar 29% dintre cei cu vârste cuprinse între 16 și 24 ani beau lapte în fiecare zi, iar 30% dintre ei mănâncă zilnic mâncare vegană, aproape zilnic sau de una – două ori pe săptămână.
Se pare că tânăra generație este mai responsabilă și mai dornică de schimbare decât liga adulților trecuți de 40 de ani.
Despre industria alimentară – cifre pe bune
Emisiile de dioxid de carbon din lanțul alimentar sunt estimate la 7,1 gigatone anual. Aceste emisii provin de la creșterea animalelor, de la prelucrarea terenurilor și de la fertilizatori, cât și de la prelucrarea și transportul cărnii.
Comparativ cu tot ce se emite din lanțul alimentar, mașinile, avioanele, vasele de pe mare, trenurile, etc. emit anual 7 gigatone de dioxid de carbon. Așa că putem concluziona că atunci când alegem să avem în meniul nostru mâncare vegană, chiar impactăm pozitiv mediul. Mai puține emisii, mai mult aer de respirat.
Acordul de la Paris prevede un target de 1,5 grade de atins prin diminuarea emisiilor de dioxid de carbon, până în anul 2030. Dacă îl vom atinge sau nu, rămâne de văzut. Însă ceea ce ar putea aduce un aport benefic mediului are legătură cu mâncarea vegană.
Dacă alegem vegan, reducem emisiile de gaze din industria alimentară cu 30%, diminuăm cu 46% pierderile din fauna sălbatică, iar terenurile folosite pentru agricultură vor fi în proporție de doar 41%.
Această campanie destinată taților este de fapt o campanie de cum să renunțăm la lapte pentru toate categoriile de oameni. Doar că așa cum spun și studiile, bărbații maturi sunt mai puțin preocupați de mediu și de impactul pe care îl au alegerile zilnice din sfera alimentară. Per ansamblu, este o mișcare de conștientizare și de educare.
Pe site-ul campaniei puteți găsi tot felul de informații și de rețete, cât și argumente care să „învingă” preconcepțiile celor mai puțin orientați către veganism.
Alegerile de zi cu zi pot mișca în bine cifrele. Nu este despre ceea ce fac ceilalți, ci doar despre ce faci tu și cum inspiri pe mai departe.